Hieronta

Hieronta osana hoitoa

Manualinen käsittely voi olla osana fysioterapeuttista hoitoa.

Mitä on manualinen käsittely?

Manualinen käsittely on yksi fysioterapeutin terapian tekniikoista, jota käytetään aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan. Manualisia tekniikoita ovat mm. hieronta, fasciakäsittely, traktiot, mobilisointi, nivelten liikelaajuuksien läpikäyminen yms.

Näiden tekniikoiden avulla saadaan vaikutettua positiivisesti kehon toimintoihin, kuten aineenvaihdunnan ja nestekierron kiihtymiseen, stressitason vähenemiseen, nivelten liikelaajuuksiin, unen laatuun ja verenpaineen alenemiseen. Lihasten osalta esimerkiksi hieronnan suurin vaikutus on kivunlievitys ja rasittuneiden lihasten palautumisen nopeuttaminen. Manualisella käsittelyllä on siis hyvin kokonaisvaltainen vaikutus ihmiseen.

Kiputilojen osalta kivun syyn selvittäminen on tärkeä osa hoitoa. Kehon kiputila on usein seurausta lihasheikkoudesta, lihaksen toimintahäiriöstä tai huonosta ergonomiasta, jolloin manualisten tekniikoiden lisäksi hoitoon on syytä sisällyttää fysioterapeuttimme ohjaamat spesifit harjoitteet.

Manualinen käsittely kotikäynnillä

Fysioterapeutti tulee kotiin tai yrityksen tiloihin omien välineiden kanssa. Kotifysion fysioterapeutti tulee käymään yrityksesi tiloissa ja tarpeen mukaan käsittelee eri tekniikoilla työntekijöiden lihasjännitykset pois.

Manualisella käsittelyllä saavutettua hyvää oloa on syytä tukea kehonhallintaharjoitteilla, hyvällä ryhdillä ja ergonomisilla työskentelyasennolla. Näissä asioissa Suomen Kotifysio auttaa tekemällä ergonomiaohjauksia ja -koulutuksia yrityksissä sekä tuki- ja liikuntaelimistöä kuntouttavaa fysioterapiaa ja ryhmäliikuntaa.

Klassista hierontaa kotikäynnillä

Perinteisemmän klassisen hieronnan kotikäyntejä voit tilata kotiin pääkaupunkiseudulla Helsingin, Vantaan, Espoon ja Sipoon alueella. Teemme kotikäyntejä myös Länsi-Uudenmaan alueella Vihdissä, Nummelassa ja Lohjalla, sekä Pohjanmaan alueella Luodosta Kristiinankaupunkiin. Tällöin hieroja tulee kotikäynnille hoitopöydän, sekä tarvittavien välineiden kanssa ja keskittyy ainoastaan lihaskudosten käsittelyyn.