Polven tekonivelleikkaus ja sen jälkeinen kuntoutus

Tausta

Yksi syy polvinivelen leikkaukseen on kivulias nivelrikko, joka on maailman yleisin nivelsairaus. Nivelrikossa (artroosi) nivelen rusto hajoaa ja luut hankaavat toisiaan vasten aiheuttaen kipua ja toimintakyky voi heikentyä. Taudin perussyytä ei tunneta, mutta taustatekijöinä voivat olla ikääntyminen, ylipaino, nivelvammat tai liiallinen fyysinen työ.

Koska nivelrikkoa ei voida parantaa, hoito koostuu oireiden lievittämisestä, ts. löytää oikea liikuntamuoto, terapeuttinen liikunta nivelen ympärillä olevien lihasten vahvistamiseksi, kivunhoito ja painonpudotus ylipainon vuoksi. Jos mikään näistä hoitomuodoista ei auta ja kipu estää henkilöä elämään merkityksellistä elämää, lääkäri voi perusteellisten tutkimusten jälkeen ehdottaa leikkaushoitoa (polvinivelleikkausta). Jos leikkaushoito tulee tarpeelliseksi, saat perusteelliset ohjeet valmistautua toimenpiteeseen. Leikkauksen jälkeen kuntoutus alkaa välittömästi ja fysioterapia alkaa.

Polven kuntoutus tekonivelleikkauksen jälkeen osastolla

Polven tekonivelleikkauksen jälkeinen kuntoutus alkaa välittömästi leikkauspäivänä ja lääkäri antaa ohjeita, jos alaraajan painovarauksessa on rajoituksia.

Turvotuksen estämiseksi jalan tulee olla kohotetussa asennossa ja päivän aikana nilkkaa tulee koukistaa ja venyttää useita kertoja, vähintään kerran tunnissa verenkierron lisäämiseksi ja veritulppariskin ehkäisemiseksi. Kylmähoito on tehokas myös kivun hallintaan ja turvotuksen vähentämiseen. Osastolla voi harjoitella seisomista apuvälineen avulla ja kävelyharjoittelu aloitetaan heti henkilön voinnin mukaan. Jo osastolla voit tavata fysioterapeutin, joka tarjoaa kevyttä liikettä ja lihasharjoituksia. Kun sairaalan kotiutuskriteerit täyttyvät, saat kotiutua.

Sairaalasta kotiutumisen jälkeen on tärkeää, että noudatat hoitohenkilökunnalta saamiasi ohjeita ja harjoituksia ja seuraat leikkaushaavan paranemista, jos leikkaushaava erittää eritteitä, tuntuu aralta ja punoittaa, ota yhteyttä osastoon varmuuden vuoksi. Mustelmat ja turvotus ovat kuitenkin yleisiä leikkauksen jälkeen, ja jalka voi olla turvonnut useita viikkoja leikkauksen jälkeen. Parin viikon kuluttua hakaset poistetaan ja fysioterapeutin tarkastus on yleensä varattu 2-4 viikon kuluttua.

Polven kuntoutus nivelleikkauksen jälkeen kotona

Kotiin tullessa kannattaa myös aloittaa mahdollisimman nopeasti oma aktiivinen polven kuntoutus paremman toimintakyvyn saavuttamiseksi. Koska nivelproteesi ei vastaa täysin tervettä niveltä, on tärkeää ymmärtää, miten liikunta ja harjoittelu vaikuttavat niveleen ja omaan tulevaisuuteen. Tutkimusten mukaan voimaharjoittelu ja aerobinen harjoittelu parantavat nivelrikkopotilaiden toimintakykyä ja vähentävät kipua, koska ne parantavat lihasten verenkiertoa ja ylläpitävät lihasvoimaa ja nivelten liikkuvuutta. Monet potilaat ottavat tässä vaiheessa yhteyttä fysioterapeuttiin saadakseen tukea kuntoutukseensa.

Kotifysion rooli polvileikkauksen jälkeen

Voi olla hyvä hakea ammattiapua heti polven nivelleikkauksen jälkeen, jotta saat tukea ja voit jatkaa kuntoutumista kotona. Monille voi olla turvallista harjoitella ammattilaisen kanssa kuntoutuksen alussa, koska voi olla epävarma käytännön asioista, kuten harjoitusten suorittamisesta, kuinka usein ja kuinka paljon. Saatat myös tarvita jonkun motivoimaan sinua hieman, kun voi tuntua vaikealta päästä alkuun itse ja monissa tapauksissa muistiongelmien ilmetessä on erityisen tärkeää, että sinulla on joku, joka tukee sinua kuntoutuksessa, jotta parhaat mahdolliset tulokset saadaan saavutettua.

Kun otat yhteyttä Kotifysioon, varataan yleensä kartoituskäynti ja fysioterapeutti tulee kotiisi asuinpaikastasi riippumatta, mikä helpottaa asiakkaan kuntoutusta. Kartoituskäynnin aikana käymme yhdessä läpi asiaankuuluvat taustatiedot ja laaditaan kuntoutussuunnitelma. Asiakas päättää itse, kuinka usein hän haluaa fysioterapiaa ja mietitään yhdessä, mitkä ovat yksilölliset tarpeet. Monet päättävät aloittaa muutamalla 1-3 kertaa viikossa, ja kuntoutuksen edetessä voit vähentää käyntien määrää. Oman harjoittelun helpottamiseksi fysioterapeutti laatii usein asiakkaalle henkilökohtaisen harjoitusohjelman, jonka hän voi tehdä itsenäisesti.

Ensimmäinen kotikäynti voi usein näyttää tältä:

• Kuntoutukseen mahdollisesti vaikuttavien taustatietojen kartoitus, esim. muiden sairauksien esiintyminen, lääkitys, kipu
  • Fyysisen lähtökohdan tutkiminen juuri nyt, esim. nivelten liikkuvuus, lihasvoima
  • Asiakkaan ympäristö, esim. missä hän asuu, onko siellä portaita, tarvitaanko apuvälineitä tai muita muutoksia, jotta jaksaa paremmin kotona leikkauksen jälkeen
  • Tavoitteita, mm. mitä haluat saavuttaa fysioterapialla, kiinnostuksen kohteet ja harrastukset, joihin leikkaus saattaa vaikuttaa
  • Käytännön suunnittelu tulevaisuutta varten, mm. varataan aikoja

Sen mukaan, mitä kartoituskäynnin aikana ilmenee, laaditaan suunnitelma ja fysioterapia alkaa. Kun fysioterapia on alkanut, fysioterapeutti muokkaa terapiaa aina niin, että se on relevanttia ja asiakas saa siitä kaiken irti. Asiakas valitsee itse, kuinka kauan hän haluaa jatkaa ohjattua kuntoutusta.

Esimerkkejä siitä, mitä terapiakäynti mm. saattaa sisältää:

• Kartoitus nykytilasta
  • apuvälineiden käyttö ja harjoittelu
  • terapeuttinen harjoittelu, esim. nivelten liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoittelu
  • kävelyharjoitus kyynärsauvojen kanssa ja ilman
  • liikkuminen portaissa
  • sosiaalinen fysioterapia

Yhteenveto

Polven tekonivelleikkauksen jälkeen saatetaan tarvita ammattiapua kuntoutuksen aloittamiseen. Kyse on nivelten liikkuvuuden lisäämisestä, lihasvoima harjoittelusta ja sinulle sopivien harjoitusten ja liikuntamuotojen löytämisestä. Yhdessä kanssamme Kotifysiossa terapiasta tulee yksilöllistä ja se toteutetaan asiakkaan kotiympäristössä, mikä on asiakkaalle erittäin kätevää. Voit varata itsellesi tai läheiselle ilmainen kartoituskäynti tästä.

Lähteet:

Haettu: 4.4.2023