Osteoporoosi

Mikä on osteoporoosi?

Osteoporoosi eli luukato, tarkoittaa luun mineraalitiheyden pienentymistä. Luun mineraaliaines on normaalia, mutta rakenne on heikentynyt luumassan ohenemisen ja huokoistumisen myötä. Näiden muutosten myötä luun muoto muuttuu ja murtumariski kasvaa jopa 40 %. Suomessa sitä sairastaa yli 400 000 ihmistä, joista suurin osa on iäkkäitä naisia. Osteoporoosista johtuvia murtumia arvioidaan tapahtuvan noin 40 000 vuosittain, joista lonkkamurtumia on 8 000.

Osteoproosille altistavat tekijät

Syyt osteoporoosille ovat yleensä hormonaaliset sekä perimä. Muut altistavat tekijät sairaudelle ovat:

• alipaino
  • vähäinen D-vitamiinin ja kalsiumin saanti
  • lääkkeet kuten kortisoni
  • tupakointi
  • tulehdukselliset nivelsairaudet
  • vähäinen liikunta

Aikuisiässä liikunta ylläpitää luumassaa ja ikääntyessä hidastaa luun haurastumista. Tämän takia monipuolinen ja riittävän kuormittava liikunta on oleellinen osa osteoporoosin hoitoa.

Osteoporoosi ja fysioterapia

Fysioterapiassa pyritään hidastamaan osteoporoosin etenemistä yksilöllisesti suunniteltujen harjoitusmuotojen avulla. Hyvät harjoitusmuodot, jota kannattaa ehdottomasti harjoitella ovat:

• reipasta kestävyysliikuntaa vähintään 30 minuuttia päivittäin
  • tasapainoharjoittelua 2–3 kertaa viikossa
  • selän lihaksia vahvistamista ja ryhdin parantamista pienellä tai kohtalaisella teholla.

Osteoporoosia sairastavan henkilön liikuntaa on suositeltavaa suunnitella fysioterapeutin ohjauksessa, jotta asiakas välttää vaaratilanteita kuten kaatumisen ja liikkeiden vääränlainen suoritus.

Sebastian Törnblom

Fysioterapeutti AMK